”Hampaita purren”..

”Hampaita purren”..

Unohdin ihan kirjoittaa viimeisimmistä hammasvaivoistani, joten pyhitetäämpä niille nyt oma postauksensa.
Mulla ei siis lapsena, ei vielä edes täysi-ikäisenä ollut yhtään reikää.. Yhtäkkiä jossain vaiheessa, en edes itse muista koska, tilanne vaan räjähti käteen..
Toki hampaitani harjaan ja hoidan, lankaan monta kertaa päivässä ja käyn hammaslääkärissä niin usein kuin vaan minulle suostuvat aikoja antamaan, mutta se ei ole riittänyt. Olen syyttänyt sitten tästä huonoja geenejä, huonoa hammaslaatua ja eniten tuota mun syömistä, joka sitten tietty aiheuttaa jatkuvaa happohyökkäystä.

Nyt tuossa noin kuukausi sitten juurikin loman alussa alkoi taas yksi pitkään ajoittain usein aamuöisin vihoitellut hammas oireilla. Vaikka se sitten hieman helpottikin taas aamun mittaan, ajattelin että kyllä siellä reikä on, vaikka kovasti ovat moneen kertaan väittäneet että ei näy ja menin särkypäivystykseen. Otettiin rtg-kuva ja reikää ei ollut, vaan hammas oli kuoliossa ja juuresta paljastui melkoinen paise! Lääkäri oli tosi hyvä ja sanoi heti että näkee purukalustosta ja leukaluun mallista että mä olen ”clenchaaja”, eli puren hampaita ilmeisesti unissani todella kovaa yhteen ja tuo hammas on oikomishoidon jäljiltä jäänyt vähän epäedulliseen paikkaan purennassa. Tämä ehkä selittää, miksi multa on jo kaksi hammasta vain murentunut suuhun ja sain sitten useamman antibioottikuurin(eka ei toiminut) lisäksi jumppaohjeet ja esitteet purentakiskosta.

Nyt kun olen oikein asiaa miettinyt, niin oon huomannut että usein kun olen stressaantunut tai meinaa mennä hermo, puren hampaita niin kovaa yhteen, että melkein sattuu.. Voin vain kuvitella miten kovaa likistän nukkuessani ja jumppa-/hierontaohjeita läpikäydessäni löysin aivan törkeän kipeitä paikkoja purentalihaksista..
Tässä siis varmasti yksi osatekijä hampaideni huonolle tilalle, toisaalta sikäli hyvä, että syy löytyi, harmi että ei huomattu aikaisemmin. Kuitenkin tuokin hammas oli heti etuhampaan vieressä oleva, eli koska nyt pitää juurihoitaa, niin siitä tulee sellainen ihan harmaa.. Onneksi ei sentään tarvinnut poistaa, kun sitäkin väläyteltiin, kun ei meinannut antibiootti ensin tehota ja kivut helpottaa. Mälsää kuitenkin, kun mun hampaita on aikoinaan oikomishoidettu niin pitkään, että kohta ne on ihan kauheat taas 😦

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s